Diety, zdrowie, fitness i odchudzanie – DIETY.PL

Menu

Potas – pierwiastek koronny w diecie

Dieta uboga w potas najszybciej daje negatywne objawy w organizmie. Już nawet kilka godzin bez tego pierwiastka sprawia, że zaczynamy słabnąć i źle się czuć.

Wpływ potasu na zdrowie

Potas jest niezbędny wszystkim, a przede wszystkim sportowcom, którzy tracą większą ilość elektrolitów na co dzień niż zwykłe osoby. To właśnie potas jest odpowiedzialny w największym stopniu za równowagę elektrolitową. Bez tej równowagi nie jest możliwie prawidłowe funkcjonowanie. Już niewielki spadek poziomu elektrolitów powoduje złe samopoczucie i ból głowy. Potas jest niezbędny osobom, które mają trudności z prawidłowym ciśnieniem krwi. W ich przypadku jego niedobory mogą przyczynić się do śmierci w wyniku zawału serca, udaru mózgu czy zakrzepicy. Jest on niezbędnym elementem diety wszystkich ludzi, szczególnie, że wielu z nich cyklicznie doprowadza do jego wypłukania. Potas jest niszczony przez nadużywanie używek takich jak papierosy, kawa, czy nawet zbyt mocna herbata. Przyczynia się do tego również nadmierne przeżywanie stresu, nie wysypianie się, uboga dieta. Na niedobory cierpią też ludzie, którzy teoretycznie powinni być zdrowi, na przykład sportowcy, którzy nadmiernie eksploatują swoje ciało, nie dając mu szans na regenerację.

Produkty bogate w potas

Najbardziej obfite w potas są owoce. Wiele z nich składa się z potasu w większości. Mogą to być owoce świeże, jak i suszone. Warto sięgać szczególnie po owoce tropikalne takie jak owoc chlebowca czy coraz popularniejsza pitaja. Z bardziej znanych są oczywiście banany, pomarańcze, kiwi, grejpfruty, czy nasze truskawki. Dużo potasu zawierają suszone morele, figi, daktyle. Owoce są polecane osobom, które dużo się ruszają, ponieważ zawierają również naturalne węglowodany, zasilające mięśnie i mózg. Oprócz tego bogate w duże ilości potasu są warzywa strączkowe, takie jak fasola, bób, cieciorka, soja. Z warzyw warto również zwrócić uwagę na pomidory, ale także kapustę, kalafior, brokuły, szpinak. Źródłem potasu są również mięsa oraz ryby, szczególnie łosoś, tuńczyk, sardynki.

Kategorie:   DIETY, FITNESS, ZDROWIE I URODA

Komentarze