Diety, zdrowie, fitness i odchudzanie – DIETY.PL

Menu

Czy znasz wszystkie zboża bezglutenowe?

Dieta bezglutenowa oficjalnie zalecana jest osobom, które mają trudności z trawieniem tego białka. Wywołuje to u nich przykre konsekwencje, a czasem kończy się nawet na izbie przyjęć w szpitalu. Nic dziwnego, że tak bardzo chcą uniknąć pomyłki. Jednocześnie mają często nikłe pojęcie o zbożach.

Zboża w codziennej diecie

Dietetycy i naukowcy są zgodni co do tego, że człowiek powinien w diecie spożywać zboża. Są one jednym z najlepszych źródeł witamin z grupy B, bardzo istotnych dla niemal każdego układu w organizmie. Jednak istotne jest, aby wybierać produkty wyłącznie zawierające pełne ziarno, gdyż tylko takie mają właściwości prozdrowotne. Nisko przetworzone, niełuskane nasiona są źródłem węglowodanów złożonych i błonnika. Dodają te składniki niezbędnej energii na cały dzień, oraz chronią przed rozwojem raka jelita. W ziarnach znajduje się wiele mikroelementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Są to magnez, potas, wapń, mangan, cynk. Na wespół z witaminami z grupy B są źródłem pięknego i witalnego wyglądu. W ziarnach znajdują się witaminy A i E, zwane witaminami młodości. Są to również antyoksydanty, które chronią przed rozwojem nowotworów.

Zboża nie zawierające glutenu

Co ciekawe, zbóż niezawierających glutenu jest więcej niż tych zawierających. Oprócz ryżu i kukurydzy do zbóż takich należą: amarantus, proso, sorgo, teff, gryka, nasiona chia, quinoa. Coraz częściej można je spotkać w supermarketach, nie tylko na stoiskach ze zdrową żywnością. Niektóre z nich mają więcej korzyści niż popularna pszenica. Na przykład nasiona chia zawierają bardzo wysoką dawkę kwasów tłuszczowych omega 3. Teff jest zbożem wywodzącym się z Afryki, jednak ze względu na swoje właściwości i to, że nie zawiera glutenu, staje się coraz popularniejszy również i w Europie. Ceni się jego łatwostrawność. Quinoa jest zbożem, które nie tylko dostarcza odpowiedniej ilości witamin B i innych składników, ale również jest dobra dla wegetarian. Zawiera bowiem dużą ilość łatwo przyswajalnego białka.

Kategorie:   DIETY, FITNESS, ZDROWIE I URODA

Komentarze