Diety, zdrowie, fitness i odchudzanie – DIETY.PL

Menu

Siemię lniane – ziarenka pełne zdrowia

Siemię lniane to bardzo popularny produkt medycyny naturalnej. Stanowi skarbnicę zdrowia i dlatego nie powinno go zabraknąć w naszej diecie. Dodawanie tych niewielkich ziaren do dań, picie siemienia, dają liczne korzyści dla naszego organizmu.

Poznaj dobroczynne właściwości siemienia lnianego

  1. Siemię lniane – właściwości odżywcze
  2. Siemię lniane obniża poziom cholesterolu
  3. Siemię na odchudzanie – mit czy hit?
  4. Siemię lniane – jak pić i stosować?
  5. Czy siemię lniane może szkodzić?

Siemię lniane – właściwości odżywcze

Siemię lniane posiada mnóstwo wartości odżywczych. Chodzi tu przede wszystkim o zawartość błonnika, lignanów i wielonasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3. Nasiona siemienia posiadają ok. 20-40% błonnika rozpuszczalnego oraz 60-80% błonnika nierozpuszczalnego. Pierwszy, dzięki właściwością żelującym opóźnia opróżnianie żołądka, co z kolei wpływa na uczucie sytości po spożytym posiłku. Błonnik nierozpuszczalny poprzez wiązanie wody przyczynia się do zwiększenia objętości mas kałowych, co w efekcie oznacza, że jelita są mocniejsze, a wypróżnienia bardziej regularne.

Nie bez powodu siemię lniane zalecane jest właśnie na zaparcia. Jak odpowiednio przygotować siemię lniane, aby zapobiec dolegliwościom? Wystarczy, że 2-3 łyżki nasion zalejesz szklanką ciepłej wody. Tak sporządzony roztwór pozostaw na ok. 1 godzinę. Kolejno odcedź nasiona i wypij napój. Częstotliwość picia siemienia w przypadku tej niedyspozycji to nawet kilka razy w ciągu dnia.

Czy siemię lniane może nas czymś jeszcze zaskoczyć? Otóż tak, te małe ziarenka stanowią nieprzebrane źródło minerałów oraz witamin. Zawierają witaminy z gruby B, E, lecytynę, flawonoidy, cynk i fitoestrogeny, żelazo, magnez czy wapń.

Siemię lniane obniża poziom cholesterolu

Za sprawą dużej ilości błonnika zawartego w siemieniu lnianym, możesz naturalnie obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Spożywanie nasion lnu, zaleca się szczególnie osobom, które borykają się ze zbyt dużym stężeniem cholesterolu oraz ryzkiem zachorowania na miażdżycę. Przyjmowanie siemienia lnianego może mieć ponadto wpływ na obniżenie wskaźnika BMI i ciśnienia krwi.

Siemię na odchudzanie – mit czy hit?

Spośród wielu pozytywnych właściwości siemienia lnianego możemy wyróżnić jedną z korzyści, która przekona do spożywania ziaren wiele osób, zwłaszcza kobiety. Mowa o wartościach wspomagających proces odchudzania. Pamiętajmy, że wiedza z podstaw spalania tkanki tłuszczowej jest kluczowa. Dzięki błonnikowi, jaki jest zawarty w nasionach lnu, mniej doskwiera nam głód. Poczucie sytości ułatwia odmówienie kolejnych posiłków lub deserów. Ponadto błonnik przyspiesza przemianę materii i usprawnia funkcjonowanie jelit. To nie wszystko, ziarna blokują także proces wchłaniania się glukozy do przewodu pokarmowego. Tym samym zmniejsza się jej ilość, którą w przeciwnym razie organizm musiałby magazynować.

Siemię lniane – jak pić i stosować?

Duża zawartość błonnika w siemieniu lnianym, w pierwszej kolejności wymaga, aby przyzwyczaić organizm do jego spożywania. Wobec tego – zacznij od małej dawki, np. 1 łyżeczki. Optymalna ilość spożywanego siemienia lnianego w ciągu jednego dnia to 2-3 łyżeczki. Siemię lniane spożywa się w formie całych lub zmielonych ziaren. Obie metody przyjmowania nasion lnu są poprawne, choć warto zaznaczyć, że w postaci zmielonej, organizm lepiej przyswaja wszystkie wartości odżywcze. Siemię możemy mielić w standardowym młynku do kawy. Najlepiej dokonać tej czynności chwilę przed spożyciem. Dzięki temu unikniemy utraty pozytywnych wartości odżywczych, które szybko ulatniają się wraz z tłuszczem znajdującym się w ziarnach.

Istnieje wiele sposobów na podanie siemienia lnianego, tym bardziej, że nasiona nie mają praktycznie żadnego smaku. Zatem jak możemy je przygotować?

  • Jeśli chcemy przyjąć go w formie płynnej, to wystarczy zalać ziarna gorącą wodą, przykryć talerzykiem na 15 minut, a gdy napęcznieją, wypić przygotowany napó
  • Ziarna możemy dodać do jogurtów, koktajli, sałatek lub owsianki, co idealnie sprawdza się jako forma śniadania.
  • Siemię lniane możesz wykorzystać do sosów, zup, kremów czy past kanapkowych.
  • Nasiona możemy również dodawać do domowych wypieków i deserów, aby poprawić ich wartości odżywcze.
  • Siemię lniane jest także często wykorzystywane jako zamiennik dla jajek.

Czy wiesz, że siemię lniane znajduje swoje zastosowanie w branży kosmetycznej?

Z wykorzystaniem siemienia możesz sobie zafundować domowej roboty, nawilżającą maseczkę do twarzy, szyi i dekoltu. Przygotowanie jej, jest banalnie proste. Zaledwie 2 łyżeczki zmielonych ziaren zalej 1/4 szklanki gorącej wody i odstaw na ok. 20 minut. Po tym czasie, jeśli maseczka osiągnie właściwą konsystencję, możesz ją nałożyć na wskazane partie ciała. Efekt? Intensywne nawilżenie, odżywienie oraz w pewnym stopniu spowolnienie procesu starzenia się skóry.

Czy siemię lniane może szkodzić?

Włączenie do diety siemienia lnianego zaleca się zarówno osobom zupełnie zdrowym, jak i tym borykającymi się z różnymi chorobami. Niestety nie każdy może skorzystać z cudownych właściwości nasion lnu. W niektórych wypadkach wręcz odradza się jego spożywania, mając na uwadze negatywne skutki, jakie może wywołać. Jednym z takich przypadków są kobiety w ciąży. Co prawda nie stwierdzono jednogłośnie, jaki wpływ na kobiety spodziewające się dziecka ma siemię lniane, ale z uwagi na działanie estrogenne nie jest zalecane. Osoby cierpiące na silne zaparcia, nie powinny spożywać siemienia lnianego. Z uwagi na dużą ilość błonnika, ich problemy mogą się nasilić.

Możliwe efekty uboczne siemienia lnianego:

  • bóle brzucha
  • zaparcia
  • wzdęcia
  • biegunki
  • nudności

Czy wiesz, że siemię lniane ma krótki okres przydatności do spożycia?

Wynika to z dużej zawartości kwasów tłuszczowych. Dlatego podczas zakupu warto sprawdzić termin ważności.

Wykorzystane źródła do opracowania artykułu:

https://www.budujmase.pl/diety/siemie-lniane-na-trening-i-silownie.html

Kategorie:   ARTYKUŁY, ZDROWIE I URODA

Komentarze