Diety, zdrowie, fitness i odchudzanie – DIETY.PL

Menu

Sos kurkowy z kurczakiem – smacznie, ale i zdrowo!

Drób i grzyby. Dwa produkty spożywcze, a właściwie grupy produktów, wokół których narosło sporo wątpliwości. O drobiu mówi się, że jest niezdrowy, bo nafaszerowany hormonami i antybiotykami. O grzybach zaś, że są ciężkostrawne i nie ma w nich szczególnych właściwości, które mogłyby decydować o wskazaniu do spożywania. Faktem jest jednak, że przepisy zawierające w sobie drób, jak i grzyby, to nie tylko i wyłącznie kwestia smaku i aromatu. Dlaczego warto jeść kurczaka i kurki? O tych dwóch produktach i ich właściwościach, poniżej.

Sos kurkowy z kurczakiem – palce lizać!

Drób, wbrew pozorom, jest wskazany w naszej dicie. O jego naszpikowanie antybiotykami czy hormonami nie musimy się martwić tak, jak przed laty. Z grzybami to już inna kwestia. Trudno mówić o ich wskazaniu do spożywania, bo faktycznie nie na każdy żołądek się nadają. Nie odmówimy im jednak smaku i aromatu, a ponadto – w minimalnej ilości, ale jednak – składników, które są potrzebne naszemu organizmowi. Przepis na sos kurkowy z kurczakiem to nie jedyna możliwość. Porad, w jaki sposób przyrządzać drób oraz grzyby, razem lub w połączeniu z innymi składnikami, jest mnóstwo.

W wielu przepisach na sos kurkowy z kurczakiem znajdujemy element smażenia czy dodatek śmietany. Nie da się ukryć, że taka porcja robi się wysoko kaloryczna. Raz na jakiś czas mimo wszystko można pozwolić sobie na tak wyjątkowe danie, a w codziennej diecie poszukać miejsca na zdrowszą alternatywę, ale zawierającą w sobie kurczaka i kurki.

Kurczak – białe mięso w codziennej diecie

Drób to przede wszystkim pełnowartościowe białko, czyli budulec mięśni, substancja odżywcza. Składnik, który jest potrzebny osobom na diecie redukcyjnej, wzmacniającej, chcącym zbudować masę mięśniową i nie tylko. Do tego nienasycone kwasy tłuszczowe i szereg witamin: A, B1, B2, B5, B6, PP czy B12. Kolejno minerały: cynk, magnez, selen, żelazo, fosfor, siarka i potas.

W mięsie z kurczaka znajdujemy białko, które jest łatwiej przyswajalne, niż to goszczące w wieprzowinie i wołowinie. Można liczyć również na małą ilość tłuszczu. Generalnie kurczak sprawdzać się będzie zatem nie tylko u wcześniej wspomnianych osób, ale i tych, które mają dość wrażliwy układ pokarmowy. Witaminy z grupy B zawarte w mięsie kurczaka, wpływają na metabolizm węglowodanów, białek i tłuszczów. Są istotne dla układu nerwowego, kondycji włosów i paznokci, a nawet kondycji psychicznej. Minerały, głównie selen, odpowiadają za właściwości antyoksydacyjne mięsa z kurczaka.

Powyższe składniki to istota dla funkcjonowania wielu organów i układów w organizmie. Z tego względu warto rozważyć przepis na sos kurkowy z kurczakiem, chociażby ten https://zagrodowy.pl/przepisy/piers-z-kurczaka-z-sosem-kurkowym/, doceniając coś więcej niż walory smakowe i zapachowe.

Antybiotyki i hormony w „diecie” kurcząt

Faktycznie 20-30 lat temu kurczaki karmiono hormonami i stąd wzięło się podejrzenie o skutkach ubocznych spożywania drobiu, w szczególności u dzieci. Dziś jednak przepisy są na tyle restrykcyjne, że mamy pewność o niepodawaniu hormonów, a antybiotyków jedynie we wskazanych sytuacjach, z zachowaniem okresu niezbędnego do całkowitego wydalenia w organizmu kurcząt, nim te trafią na ubój. Dla pewności, co do jakości wybieranego drobiu, poleca się kupowanie drobiu pakowanego i odpowiednio oznaczonego. Gwarancję zachowania standardów na każdym etapie produkcji, daje oznaczenie QAFP – Quality Assurance for Food Products.

Można również wybierać kurczaki zagrodowe, które stanowią krzyżówkę brojlera – kurczaka szybko przybierającego na wadze i stosowanego w chowie przemysłowym, z kurczakiem wiejskim. Takie kurczaki nie wymagają podawania antybiotyków, ponieważ są szczepione przeciwko częstej chorobie kurcząt – kokcydiozie. Ponadto są one karmione tylko paszą roślinną i nie są na stałe trzymane w kurniku. Ich mięso ma inny smak, strukturę i mniej tłuszczu.

Cała prawda o kurkach

Choć w kurkach znajdujemy bardzo niewielkie ilości witamin czy składników odżywczych, to jednak warto o nich wspomnieć. Zacznijmy jednak o tego, że kurki w dużej mierze składają się z wody. Co za tym idzie, są niskokaloryczne, bo na 100 gram surowych kurek przypada jedynie 32 kcal.

Z witamin, choć w śladowych ilościach, możemy liczyć na B1, C, PP oraz E. Ponadto jod, fluor, potas, wapń, cynk, ale i żelazo. O grzybach generalnie mówi się, iż jest to „leśne mięso”, bo w zależności od gatunku grzyba i jego wieku, można w nim znaleźć tyle białka i żelaza, co właśnie w mięsie.

Ostatecznie wartościowość posiłków z drobiem, jak i grzybami, zależna będzie od rodzaju mięsa, sposobu jego obróbki i analogicznie, gatunku i sposobu obróbki grzybów. Jeśli jednak po tę grupę produktów sięgamy nie tylko ze względu na walory smakowe i zapachowe, warto pokusić się o sos kurkowy z kurczakiem lub też wykorzystać go, jako bazę do innych, bardziej finezyjnych i złożonych dań. Finalnie zyskujemy na składzie, który może korzystnie wpływać na nasz codzienny jadłospis.

Kategorie:   PRZEPISY DIETETYCZNE

Komentarze