Diety, zdrowie, fitness i odchudzanie – DIETY.PL

Menu

Celiakia – eliminujesz gluten, zagraża Ci awitaminoza

Celiakia, czyli choroba trzewna to schorzenie wynikające z nietolerancji glutenu. Nadmierna reaktywność układu immunologicznego prowadzi do stopniowego uszkodzenia ścian jelit, co generuje objawy ze strony układu pokarmowego, a także objawów ogólnych. Konsekwencją zaburzeń wchłaniania są niedobory pokarmowe, a także zaburzenia funkcjonowania wątroby, układu nerwowego, układu krążenia, kości czy stawów. Podstawą terapii celiakii jest dieta bezglutenowa. Wyeliminowanie glutenu, czyli białka powszechnie występującego w wielu zbożach, stanowi nie lada wyzwanie. Konieczne jest zrezygnowanie ze spożycia produktów żytnich, pszennych, jęczmiennych i owsianych. Ale nie tylko – gdyż gluten występuje jako składowa pszenicy dodawanej do wielu gotowych wyrobów, także tych, w których nie spodziewamy się glutenu. Mowa chociażby o ketchupie, słodyczach czy wędlinach.

Dziś nie stanowi problemu zakup produktów bezglutenowych – makaronów, pieczywa, płatków śniadaniowych. Jednak prawdziwym wyzwaniem w komponowaniu diety bezglutenowej jest zapewnienie właściwej podaży cennych witamin i minerałów. W tradycyjnej diecie ich źródłem są pełnoziarniste produkty zbożowe, natomiast w diecie bezglutenowej często występuje ich niedobór. O jakich witaminach mowa?

Dieta w celiakii – potencjalnie niedoborowa

Produkty zbożowe stanowią źródło witamin z grupy B – i to właśnie tych witamin często brakuje w diecie bezglutenowej. Witaminy z grupy B są konieczne dla prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych, a także dla funkcjonowania serca czy mózgu. Niedobór witamin z grupy B prowadzi do poważnych konsekwencji zdrowotnych:

– anemii megaloblastycznej

– zwiększonego poziomu homocysteiny i większego ryzyka rozwoju miażdżycy

– hiperglikemii

– zaburzeń neurologicznych

– pogorszenia samopoczucia psychicznego

Szczególnie ważne są dwie witaminy – witamina B12, której niedobór prowadzi do rozwoju groźnej anemii megaloblastycznej, a także kwas foliowy (witamina B9) niezbędna dla prawidłowego rozwoju płodu i przebiegu ciąży.

Kolejnym niedoborowym składnikiem w diecie bezglutenowej są cenne pierwiastki, zwłaszcza magnez i cynk. Ich zbyt niska podaż prowadzi do spadku odporności, osłabienia siły mięśni, zaburzeń pracy serca czy kłopotów z pamięcią i koncentracją.

Analizując niedobory pokarmowe dotykające osób z celiakią warto wspomnieć, że z racji towarzyszących celiakii zaburzeń wchłaniania, niedobory dotyczyć mogą w rzeczywistości wielu witamin i minerałów, nawet tych dostarczanych w wystarczających ilościach. Dlatego elementem kluczowym dla zbilansowania diety bezglutenowej jest dostarczenie wysokich dawek witamin w ich najlepiej przyswajalnej formie. A pomóc w tym mogą suplementy diety jakości premium.

Suplementacja na diecie bezglutenowej – na co zwrócić uwagę?

Osoby chorujące na celiakię muszą unikać glutenu – a ten znajdować może się w wielu lekach i suplementach diety. Dlatego należy wybierać preparaty witaminowe pozbawione glutenu, a także innych alergenów. W celu zapewnienia najlepszej biodostępności składników odżywczych, sięgaj po witaminy naturalnego pochodzenia, w wysokich dawkach. Jednocześnie suplement diety powinien być pozbawiony syntetycznych dodatków, które mogą uczulać i podrażniać żołądek – a to jest niewskazane u osób chorych na celiakię.

Uzupełnienie diety bezglutenowej wartościowymi suplementami diety ogranicza rozwój niedoborów pokarmowych i ułatwia kompleksowe zadbanie o zdrowie, świetne samopoczucie i nienaganny wygląd.

Kategorie:   ZDROWIE I URODA

Komentarze